|
21. december:
Tiden er flygtig, som var
det i går sad jeg på
Tunø, Preben Heides sted.
(se
billeder)
Forløbet af billeder er
et forsøg på at fastholde
eller nærmere at fastfryse
det flygtige nu. Hele tiden at
forsøge at være i
nuet, og samtidig at være
på vej mod noget andet.
Som maler, på vej fra eet
sted til et andet, er det
vigtigt hele tiden at være
tilstede i processen.
Nu er vi på vej mod lysere
tider, og næsten som et
tegn blev jeg ringet op
og fik meddelse om, at jeg er
tildelt et legat fra Georg Harms
Fond.
Tankerne gik til novellerne fra
"Ved julelampens skær"
(ja, det hed det
vistnok, eller var det "I
julelampens skær").
Noveller som der i min barndom
altid blev læst op af i
juletiden, og jeg husker novellen,
hvor den fattige
kunstner og hans familie ikke
har penge til at holde jul for,
men så bliver
"reddet på målstregen"
af et billedsalg.
Romantisering eller ej. Her en
dejlig realitet. Eller som min
gode ven maleren
Felix Pedersen siger det, når
indtægterne i en periode
har været små - "det
går nok, nu har vi i over
25 år levet af mirakler".
Legatet gives til en naturalistisk
maler til minde om den franske
kunstner Georges Bouissets kunstneriske
værker.
14. december:
Sen eftermiddagslys over Dråby
Vig.
Svaner trækker mod fjorden
og månen står tidlig
op.
(se
fotos).
Tidligere på dagen arbejdede
jeg i Legind Bjerge. (Jørn
Balchs sted).
Frostklar dag med et smukt lys.
Jeg valgte udelukkende at arbejde
med
kul på lærred for
hurtig at fastholde stemningen.
Billederne står nu i mit
nye atelier og venter på
at jeg vender tilbage til Mors.
Resten af ugen arbejder jeg i
Odder på billeder til Kunstmessen
i Herning,
januar 2006, hvor jeg udstiller
hos Galleri Wolfsen.
Jeg har modtaget invitation til
at deltage i 1.st Sao Paulo International
Workshop for Visual Artists 21.
marts til 9. april 2006. Grafikeren
Steen
Rasmussen og Rikuo Ueda, Japan
deltager også.
9. december:
Arbejdede om formiddagen i
frostvejr ved Esrum Sø
uden for Fredensborg,
Finn Nygaards sted, (se
billedet).
Om eftermiddagen ved Peter Olesens
sted, Salgårdshøj
ved Vejby Strand.
En dag i Nordsjælland, hvor
jeg også gjorde mig overvejelser
om, hvordan
billederne fra de forskellige
steder skal "bindes sammen"
på udstillingen.
De billedmæssige pauser
eller bindeledet mellem stederne
må være
antydninger af de vekslende vejrlig
og den landskabelige rejse mod
stederne.
8. december:
En uge er gået med arbejde
på atelieret i Odder, møde
med forlag om
bogudgivelse i forbindelse med
projektet dit sted - mit sted,
jordarbejde
og tilslutning af brændeovn
på atelieret på Mors.
Og ikke mindst fernisering
på min gode ven Finn Nygaards
udstilling på Kunstindustrimuseet
i
København.
Finn, som uden tvivl er en af
vore allerbedste plakatkunstnere,
har netop
rundet de 50, og han viser 50
af sine egne plakater sammen med
50
plakater af de allerstørste
internationale plakatkunstnere.
Udstillingen varer til 5.februar
2006.
Der er udgivet en meget smuk bog
til udstillingen
FINN NYGAARD WITH FRIENDS
Man kan læse mere om Finn
Nygaard på www.finnnygaard.com
(se
billeder fra ferniseringen)
30. november:
Har på denne sidste
dag i november arbejdet ved Jørn
Balchs sted i Legind
Bjerge på Mors.
Atelieret er nu færdigbygget,
og formiddagen gik med at rydde
op efter
håndværkerne, som
jeg må rose for deres hurtige
og veludførte arbejde.
Jeg glæder mig til at kunne
komme igang med at bruge det dejlige
rum.
Ud over billeder af det færdige
byggeri, som til foråret
skal males gul, er
der billeder af udsigten fra atelieret.
Udsigt mod Jørsby kirke,
Salgjerhøj og Dråby
Vig.
(se
billederne)
27. november:
Har modtaget Dansk kunst 2005
og læser på side 113
en smigrende
omtale af mine malerier på
decemberudstilling i Galleri Helco:
Der citeres
fra Leif Bøghs anmeldelse
i Nordjyske Stiftstidende. Blot
ærgeligt at jeg
her omtales som Henrik Have, og
ikke som jeg rettelig hedder Finn
Have.
En forveksling som normalt ikke
går på vore kunstneriske
udtryk; men
alene på det fælles
efternavn.
Hermed følger teksten som
den burde være:
... Felix Pedersen, Kurt Rasmussen,
Steffan Herrik og Finn Have
udstillede sammen i Galleri Helco
i Ajstrup ved Hadsund, og i
Nordjyske Stiftstidende skrev
Leif Bøgh om sidstnævte,
at
"Finn Have maler rene landskabsmalerier
med en gennemført
djærv penselføring,
hvorved der fremkommer en tæt
samhørighed
mellem motivernes landskabskarakter
og den påsatte maling.
De afstemte grønne farver
i samspil med brune jordfarver
er
karakteristisk for Haves malerier.
Det er maleri og natur, der går
op i en højere enhed".
22. november:
Hjemvendt fra Madeira bliver jeg
endnu en gang bekræftiget
i rejsens
betydning for at sætte mit
maleri i perspektiv.
At arbejde i bjergene på
Maderia giver næring til
et dynamisk maleri, hvor
det skiftende vejrlig, vekslende
mellem drivende skyers tågeeffekt
og solens
punktvise fokusering på
klippevæggens vegation,
giver et nyt syn på de
efterårskystbilledere, som
jeg arbejder på til projektet
dit sted - mit sted.
(se
billede)
12. november:
Byggeriet til det nye atelier
på Mors skrider hurtigt
frem. I dag havde vi
rejsegilde og naboerne mødte
op. Vi havde en dejlig dag , og
jeg glemte
sevfølgelig at tage nogle
billeder. Derfor er vedhæftede
billeder personløse.
(se
billeder)
9. november:
Mine to store malerier fra Å-stedet
er nu deponeret på Hadsund
skole.
En smuk nyopført skole.
Det ene billede hænger som
jeg kunne ønske det, mens
det andet som
var udstillet på Århus
Kunstbygning hænger således,
at man ikke kan
se billedet på afstand.
(se
foto fra Hadsund skole)
Jeg håber på et blivende
sted for billederne. Hver for
sig eller enkeltvis.
Hadsund skole har forkøbsret,
men det er nok tvivlsomt om de
køber
begge billeder.
4. november:
Stedet er ikke blot eet billede,
et billede, men afsæt for
en oplevelse af
billeder.
Reflektioner om kunstbegrebet:
"Kunst skal afspejle menneskers
inderste også de grimme
sider". Et
citat af forfatteren og dramatikeren
Jokum Rode, som i Jyllands Posten
i dag gør sig nogle overvejelser
om kunstens rolle.
Han siger endvidere:
"Kunst skal også gå
ind og bearbejde de menneskelige
ting, som få i
samfundet egentlig tager sig af.
For kunstnere skal ikke være
løgnere
som hele tiden fortæller
gode ting. Vi skal også
sige de tvivlsomme og
farlige ting til mennesket."
Kunsten og kunstneren, som det/den
der afdækker hele spekteret,
er
et ambitiøst projekt.
For mig er kunstnerens ærlighed
og reflekterende søgen
afgørende for
det kunstneriske udtryks styrke.
I bedste fald kan det kunstneriske
udtryk være øjenåbner
for nye synsvinkler.
Jeg tror ikke på kunsten
eller kunstneren som det/den der
har alle
sandheder og kommer hele spekteret
rundt.
3. november:
Mit eget sted er ved mit og Susannes
hus på Mors. Min baghave
er
det fredede areal ud mod Buksør
Odde. Et fredet areal med strandenge
og her lever bl.a. strandtudser.
En lille tudse som på sommeraftener
underholder med sin musiske kvækken.
Området er hævet havbund
og har et rigt fugleliv. I efteråret
raster
hundredvis af bl.a hjejler og
knortegæs.
Malerierne i bogen Landskabet,
Finn Have og Henning Mortensen,
er
næsten alle fra dette område.
Det er et område med "højt
til loftet" og
her findes den stille lyd, som
giver ro til fordybelse.
Jeg arbejder rigtig godt her,
og sætter stor pris på
at kunne flytte mig
og variere mine arbejdssteder.
Rejser, arbejde på atelieret
i Odder og her på Mors.
Netop nu får jeg
opført et nyt atelier her,
og herfra vil der være udsigt
over engarealet
ved Dråby Vig.
(se
billeder)
2. november:
En nedbrudt computer har betydet,
at jeg ikke har kunnet opdatere.
Derfor en kort opdatering.
29 personer ud af 30 har vist
mig deres sted, og på mit
værksted har
jeg nu skitser, færdige
og ufærdige.
Indtryk som jeg har et år
til at bearbejde inden udstillingen
på
Randers Kunstmuseum.
Således har jeg været
i Gylling og besøgt forfatteren
Leif Hjernøes sted.
Endvidere har jeg besøgt
fotografen Carsten Langkilde på
Samsø. Han
viste mig tre af hans steder,
og jeg har arbejdet ved hans sted
ved Stavns
Fjord.
(se
billederne)
28. oktober:
På denne skønne
efterårsdag, hvor træerne
har gule, røde og
brune farver arbejdede jeg hele
dagen ved Charlotte Sahls sted.
Det var trejde gang jeg besøgte
stedet.
(se
procesbilleder)
26.oktober:
Min udstilling i galleri SOTO,
Ålborg er blevet forlænget
med 14 dage.
Se www.galleriartsoto.com
Onsdag den 2. november kl. 17.00
- 19.00 holder jeg foredrag om
overvejelser omkring arbejdet
med maleriet med afsæt i
udstillings
billeder og filmen "Finn
Have og Giber Å".
Filmen er produceret af forfatteren
og kunstkritikeren Erik Meistrup.
Tilmelding til arrangementet -
der er kun 50 pladser.
Ring til tlf. 98132070 eller 98137566
17. oktober:
I dag arbejder jeg på Niels
Dues sted ved Tange Sø.
Efterårets farver markerer
sig stærkere og stærkere
i landskabet, og
det gode vejr giver energi til
mig og landskabet.
Efter en forrygende fernisering
er udstillingen på Galleri
SOTO
forlænget med en uge og
varer således måneden
ud.
I sidste uge vekslede jeg mellem
Charlotte Sahls sted i nærheden
af
Ebeltoft og Jon Bahls sted ved
Odder.
(se
billeder fra Jons sted)
7. oktober:
Om stedet og stedets betydning
citeres forfatteren Pia Juul i
Jyllands-Posten, fredag den 7.
oktober :
"Jeg kan ikke se sammenhængen
mellem det smukke og
skriveprocessen, og jeg mener,
at man lige såvel kan arbejde
i en
etværelseslejlighed i storbyen."
Pia Juul har før boet i
København, men bor nu i
et bindingsværkshus
i en lysning i skovene nær
ved Præstø, og hun
afviser at en smuk
udsigt skulle være garant
for god litteratur.
Hun tilføjer dog, at stedets
ro har gavnet hende,mens den
hektiske hverdag i København
kunne være distraherende.
7. oktober:
Finn Have: På sporet
af landskabet * Erik Meistrup
(trykt i katalog til udstillingen
Finn Have På rejse i landskabet.
(Galleri SOTO, oktober 2005.)
se
teksten
6. oktober:
I tirsdags blev der igen arbejdet
på projektet dit sted -
mit sted.
Jeg besøgte en solbeskinnet
Tunø sammen med Preben
Heide.
(se
billeder)
4. oktober:
Vi nåede det.
Der blev arbejdet på at
klargøre det nye Galleri
SOTO indtil kort før
ferniseringen.
(se
billederne)
Udstillingen på Jernbanegade
10 i Ålborg har åben
til 22. oktober.
Onsdag-fredag 13.00-17.00. Lørdag
10.30-13.00.
Tlf. 98132070.
29. september:
Der arbejdes ihærdigt
på at få de nye lokaler
til Galleri SOTO klar
til ferniseringen lørdag
kl.11.00
Som en forsmag på udstillingen
vises her nogle billeder fra udstillingen.
(se
nye billeder)
25. september:
Nu er alle billeder til udstillingen
i Galleri SOTO sluppet.
Fernisering i helt nye lokaler
Jernbanegade 10 i Ålborg
lørdag
den 1. oktober kl. 10.00 - kl.
13.00
Mere om udstillingen på
www.galleriartsoto.com
24. september:
Der er steder og øjeblikke
som brænder sig fast, og
som man på
en eller anden måde prøver
at fastholde, så det ikke
blot bliver et
flygtigt nu.
Som maler er det disse steder
og øjeblikke, jeg forsøger
at bearbejde
så de bliver en del af den
visuelle hukommelse.
At tage billeder frem til en udstilling
er som at bladre i et katalog,
hvor øjeblikke af lys og
farve fremkaldes.
De sidste billeder tages frem
og vurderes om udtrykket er stærkt
nok til at fastholde erindringen.
(se
billedet)
14. september:
Katalog til udstillingen i
Galleri SOTO er under udarbejdelse.
Er du
interesseret i at få invitation
og katalog tilsendt kan navn og
adresse
sendes til min mail adresse finn.have@image.dk.
(se
billede til udstillingen. Nemanos,
Litauen. 90x70cm.)
12. september:
En kunstner med meninger.
Ja, sådan kunne overskriften
til en
artikel eller en anmeldelse være.
Her er det anbefaling
til at følge med på
maleren Lars Svanholms hjemmeside
www.larssvanholm.dk
7. september:
Har været i Ålborg
for at redigere katalog til udstillingen
i Galleri
SOTO, Jernbanegade 10.
(se
nogle billeder fra udstillingen.
som ikke er gengivet i kataloget.)
30. august:
Var i sidste uge til møde
i Ålborg og afleverede materiale
til katalog
i Galleri SOTO.
(se
billede på forsiden)
Udstillingen åbner 1. oktober
og bliver åbningsudstilling
i nye lokaler
i Jernbanegade overfor Ålborg
Teater.
Endvidere har jeg været
i Hals for at arbejde på
kunstkritiker og
forfatter Erik Meistrups sted.
(se
billede)
Her blev jeg fascineret af skyggetegninger
i skovbunden.
Eriks grundstykke har en plantagelignende
karakter .
21. august:
Natten mellem den 20. og 21.
august vendte jeg sammen med
Vilhelm Halgreen tilbage til hans
sted i Sondrup.
En gammel aftale om at opleve
månelyset her midt i skoven.
I det næsten mørke
rum, hvor lyden af høstmaskiner
i det fjerne
brød stilheden, forsøgte
jeg at male mig ind på stedets
ånd.
(se
billeder)
19. august:
Besøg på Fanø,
hvor forfatteren Henning Mortensen
viste sit sted,
vadehavet ud for Sønderho
på Fanø.
En herlig solskinsdag i nærkontakt
med elementerne hvor vi fulgte
tidevandets bevægelse og
som sidegevinst fik fodsålerne
masseret.
(se
billeder)
De der ikke allerede har læst
Hennings bog HAVSIDE SOMMER
må straks bevæge sig
til bibliotek eller boghandel.
Bogen beskriver den otteårige
Ibs oplevelser på Fanø.
Henrik Schovsbo skrev således
om bogen i Århus Stiftstidende
:
"I denne bog står vor
uskylds sidste sommer og dirrer
i sollyset.
Det er en følsom, stærk
og fuldstændig usentimental
skildring af
stor virkning."
16.august.
Arbejder med at lægge
sidste hånd på billeder
til udstillingen
På rejse i landskabet (GALLERI
SOTO).
(se
billedet: På vej)
9. august:
ProjektbeskrivelseDit sted
- Mit sted
Randers Kunstmuseum
13. oktober - 10. december 2006
læs
her
4. august:
I den forløbne uge
er der blevet malet videre på
billeder fra
Norditalien og et høstbillede
fra Mors. Billeder til udstilling
i
oktober på Galleri SOTO,
Ålborg.
(se
billeder)
23. juli:
Higlights fra de sidste tre
uger, som ud over skønne
naturoplevelser
i Italien, hvor jeg arbejdede
på malerier til en udstilling
med titlen
PÅ REJSE I LANDSKABET,
(Galleri Soto i oktober), uundgåeligte
er udstilling af Lucian Freud
på Museo Correr i Venedig,
Die Brücke på Staatliche
Museen i
Berlin, Giotti i Padova og mosaikker
Ravenna.
(se
billeder)
5. juli:
I går besøgte
jeg Minna og Niels Due Jensen
på Ormstrup Gods,
som er smukt beliggende ved Tange
Sø. Niels viste mig rundt
i
det smukke skovområde og
fortalte om hans steder .
(se
billede)
En blæsende , men smuk solskinsdag,
hvor jeg hele eftermiddagen
arbejde på billede til dit
sted- mit sted, Randers Kunstmuseum
2006.
30. juni:
På denne årets
varmeste dag besøgte jeg
Freddy Abildgård
i Husby.
Han viste mig sit sted MARENS
MAW i Husby Klitplantage.
Herfra var der en fantastisk udsigt
ud over Vesterhavet, ind over
Nissum Fjord og ud mod Thorsminde.
(se
billederne)
23. juni
Jer er nogle gange vendt tilbage
til Jesper Bo Jensens sted nedenfor
Hørhaven og har indtil
nu arbejdet med nogle mindre skitser.
Jeg er snart klar til at påbegynde
et større
billede.
(se
billede)
I Achton Friis´ "De
jyders land"
beskriver han det område
som jeg arbejder i.
(Specifikt om skovene ved Ørnereden
og Moesgård.
Et barndomsland for ham.)
"Herude i
klinten ud mod stranden havde
vi vores sted!
Ingen andre kendte det, kun vi
tre, som holdt sammen.
Sommeren igennem uden for skoletiden
valfartede vi
dertil, og et mere eventyrligt
sted har jeg ingen sinde
mødt. Der var en lille
naturlig hule ind i klinten under
bøgerødder, som
vi udvidede og tog i besiddelse.
Vi
monterede den med et par løjbænke,
et par gamle
ladepistoler, nogle stearinlys
og en mængde bøger
- især bøger. Her
læste vi Cooper, Marryat
og
Steveson højt for hinanden.
En læste mens to holdt
vagt ved indgangen, uden for hvilken
alle farer lurede.
Her spiste vi vor medbragte mad,
stegte kartofler i
gløderene fra indianerbål,
og her badede vi mellem
strandens hajer og krokodiller
og gyste over mystiske
fodspor i sandet.
Her blev vi ved at holde sammen,
mens vi fra store
drenge blev forvandlet til "præliminarister".
Her skiltes vi og har aldrig set
hinanden siden.
Men gud ved, om eventyret nogen
sinde helt er
forsvundet ud af vort sind"
9. juni:
Besøgte Søren Ryge i
går. (se
billede)
Malede hele dagen onsdag og torsdag. Sørens
sted er meget
malerisk og motiverne myldrer frem, når
man bevæger sig rundt
omkring huset.
Hjemme læste jeg om udstillingen
af arkitekten Jean Nouvel på
Louisiana.
Han siger bl.a. " Hovedsagen er forholdet
mellem arkitekturen og
stedet, dets genius loci". (Stedets
ånd).
Han skaber arkitektur som tager hensyn
til stedet.
Hans udgangspunkt er "Hvad kan vi
gøre her, som man ikke
kan gøre andre steder. Hvad er
det særlige ved dette sted ?"
Udgangspunktet for projektet dit sted
- mit sted er analogt.
Hvad er det særlige ved dette sted.
Hvorledes kan jeg malerisk udtrykke dets
genius loci.
7. juni:
Fortsatte efter mødet med Pernille
til Svarte i Skåne, hvor Karen
Degett bor meget smukt lige ud til Østersøen.
Her viste Karen mig sit sted. (se
billede)
Jeg malede den efterfølgende dag
på stedet. Der blev også tid
til
at vi så os omkring i området.
Hjemvendt har jeg malet videre.
Stedernes impuls, ånd eller energi
er drivkraft for billederne og
igangsættende for mig. Det at male
direkte på stedet, at kunne
fornemme atmosfæren og lyset, mens
jeg er i den maleriske
afsøgning af stedet, er vigtig.
På afstand i atelieret har jeg så
stadig stedet i erindring og kan
arbejde videre.
Naturen er mere end en lænestol
, vi kan slænge os i. Den har
også energier og kræfter vi
ikke kan styre.
Mit projekt er ikke en videnskabelig afdækning
af impulser
og energier i naturen, men et nedslag
på nogle steder, som
for nogle er specielle, således
at det er blevet deres sted.
Håbet er selvfølgelig at
det personlige bliver alment.
31. maj:
Har besøgt Pernille Rosenkrantz-Theils
sted til projektet
dit sted - mit sted. (Randers Kunstmuseum
13. oktober -
12. december 2006). (se
billede)
En smuk eftermiddag med et blidt lys over
Bønsvig.
27. maj:
Første forsøg på
at indfange Thomas Dalsgaards sted.
Stranden ved Risskov.
24. maj:
Arbejder i og med naturen i Hørret
Skov.
20. maj:
Besøgte Thomas Dalsgaards sted
i Risskov. (se
billede)
18. maj:
Arbejder i Hørret Skov.
Forårsfarverne lyser og solen glimter
i skovbunden.
Udsyn over mælkebøttemarker.
Opslugt af stedet og maleriet.
En susen i skoven varsler vind og regn.
Lærredet vendes med bagsiden opad
for at beskytte
det.,og pludselig sidder jeg midt i en
haglbyge.
Det gentager sig et par gange.
I atelieret. Et forårsskovbillede.
Rammen har slået sig på grund
af haglbygernes væde.
Og billedet må derfor spændes
op igen. (se
billede)
13. maj:
Jesper Bo Jensens sted nedenfor Hørhaven
er ved badebroen.
Til den ene side udsigt ind mod Århus.
Til den anden side udsigt
langs stranden,med skrænter, strand
og vand.
Broen er et symbolsk bindeled mellem kultur
og natur. (se
billede)
11. maj:
Niels Jørgen Thorendals viste
mig sit sted i Hørret.
Stedet er i udkanten af en fredskov, hvor
ny og udgået vækst
selv skaber en balance.
Netop nu spirer alt frem og den rige variation
af forskellige
træer får løv. Et fascinerende
studie i liv og død.
Se de to billeder fra stedet.
(se
de to billeder)
10. maj:
Arbejder på et billede fra Sondrup.
Vilhelm Halgreens sted. Stedet
indeholder flere muligheder, så
dette bliver sandsynligvis et af flere
billeder. (se
procesbillede fra Vilhelms sted)
7. maj:
Komponisten Anders Nordentoft har
valgt kirkerummet i Jørsby
Kirke på Mors som sit sted.
Jeg har fået adgang til kirken og
har i dag skitseret i
kirken. Mere herom senere. (se
billede af Jørsby Kirke)
3. maj:
Arbejder på maleri fra Erik Meistrups
sted. (Udsnit af
maleriet. Procesbillede.) (se
billede)
"At indfange stedets ånd er
ikke et absolut, noget
endegyldigt, men et spørgsmål
om at fange stedets
nu. Det personligt oplevede nu.
Arbejdet på atelieret en genskabelse
og fastholden af nuet.
En tilbagevenden til stedet vil være
et andet nu og derfor
inspirere til et andet billede."
28. april:
Har de sidste dage arbejdet med motiver
på Mors. Dels i
Legind Bjerge ( dit sted - Jørn
Balch) og dels i Flade
(dit sted - Ole Hansen).
I flade er motivet ved maleren Hasse Juhls
"arbejdsskur",
et gammelt ishus, hvorfra der er udsigt
over bakkerne og
videre ud over Limfjorden. Hasse er begyndt
nedrivningen
af skuret og fotoet viser den øjeblikkelige
situation. (se
billede)
24. april:
Billedet er et mindre 50x40 cm. fra Vilhelm
Halgreens sted.
Færdiggjort den 21 april. (se
billede)
I dag arbejder jeg på Mors, ved
Fegge Klit. Et sted som Niels Ravn
har valgt til projektet dit sted -
mit sted.
I Politiken idag skriver Peter Michael
Hornung under overskriften
Kultur er (også) vaner, bl.a.
om hvorledes vort personlige forhold
til motiv er afgørende for forståelsen
og fordybelsen.
" -Sagen er den, at motivet på
et billede altid vil sige os noget
særligt, når vi har et personligt
forhold til det, der er blevet til et
motiv. Jeg for min del føler f.eks.
noget særligt over for gamle
billeder af Frederikskirken, fordi jeg
bor i nabolaget.
Andre føler en særlig nærhed
til Skagensmalerne, fordi de har
sommerferieadresse i Skagen. Andre igen
har et forhold til bestemte
ældre malere, fordi der i deres
barndomshjem hang et stort maleri
af én dem, måske over sofaen
i dagligstuen.
Meget af kunstdiskussionen handler faktisk
om minder."
Senere skriver han:
" - Kunstværdi er altså
ikke en bestemt indre værdi ved
et
kunstværk, som lever i sit eget
ophøjede værd og bare venter
på
at blive opdaget og afsløret. Det
er umuligt at bestemme kunstværdi
uden også at tale om koordinater
som person, tid og sted."
16. april:
Vilhelms Halgreens sted.
Arbejder med et mindre billede på
stedet, for herigennem at
få en fornemmelse for stedet.
Det er et møde med et landskab,
et møde med en person og
også et møde med historien.
I processen, med maleriet, er det lys,
det er skygge, det er
farven der vokser frem på lærredet,
det er struktur, det er
her og nu.
Herefter arbejde på atelieret, hvor
billedet så at sige fremkaldes.
Stedet er nu en del af mit univers og
kan genkaldes. Billeder
som efterbilleder af mødet med
stedet presser på. (se
billede)
7. april:
Lis Mikkelsens sted. Bjerget Moscaril,
Andalusien.
Bearbejdning på atelieret. (se
billede)
6. april :
En af mine glasfliser fra workshop på
Samsø er på forsiden
af engelsksproget Magasin THE WHITE SITE,
som udgives
af Alborg Portland A/S. (se
billeder)
Magasinet har endvidere artikel om Operaen
i København.
For yderligere oplysninger om workshoppen
på Samsø tryk
her
1. april:
Efter en uges koncentreret arbejde her
i Andalusien
vender jeg tilbage til Danmark for at
bearbejde mine
oplevelser af Lis Mikkelsens sted.
27. marts: Her velankommet til Jørn Greve og Lis Mikkelsens sted i
bjergene bag kystbyen Almunecar i Andalusien viser Lis
mig hendes sted. (se billede) Udsigten fra hendes grundstykke til bjerget Moscaril.
25.marts : På vej til Andalusien, hvor jeg skal male fra Lis Mikkelsens
sted i bjergene bag Almunecar, får jeg i lufthavnen tid til at
læse i kataloget fra Mogens Zieler udstillingen på Horsens
Kunstmuseum.
Jeg har en del bøger og kataloger som Mogens Zieler har
illustreret, og har stor fornøjelse af at se på hans grafiske kunst
og læse hans overvejelser om kunsten.
Mogens Zieler skriver bl.a. om motivet, her landskabet, at
det skal rumme det individuelle og det generelle, og han
sammenfatter det således :
" - det er både det konkrette landskabs egenart og dets
bagvedliggende lighed med alle landskaber - naturen som
et samlet hele ".
Som hos Mogens Zieler er det oplevede motiv også væsentlig
for mig og udgangspunktet for arbejdet med motivet. I arbejdet
med det konkrette landskab, hvor et bestemt tidspunkt på dage,
med den konkrette belysning, kan være igangsættende for
maleriet, håber jeg på, at den maleriske bearbejdelse af motivet
kan tilføre det noget generelt.
19. marts: En opdateret billedliste over de personer som på nuværende
tidspunkt har vist mig - deres sted. Jeg arbejder på deres
steder og har færdiggjort en del malerier. * (se billeder)
13. marts: Stedernes betydning for os er udgangspunkt for mit projekt
til Randers Kunstmuseum 2006, og ligeledes for en serie
foto, som jeg sender til udstilling i Aria House, Osaka, Japan,
Jeg deltager i en udstilling arrangeret af Art Base Null.
Udstillingen er åben 10 - 17 april. Titlen på de 12 billeder som jeg deltager med er
WITH CLOSED EYES I SEE PLACES
Alle billeder er 12x12 cm og er cover for CD-R * (se billeder) Alle indeholder en tom CD, som publikum under udstillingen
kan bytte med en CD indeholdende foto af steder med
betydning for dem.
Efter udstillingen returnes disse til mig, og jeg vil så arbejde
videre på serien, og sende et nyt billede i serien til de
besøgende, som tak for at de har medvirket i projektet.
6. marts: Arbejdede ved Fegge Klit. Mors. (Dit sted-mit sted. Niels Ravn). (se billede)
Henrik Nordbrandt skriver i "Breve fra en ottoman", (Gyldendal
1978):
"Ved et steds magi forstår jeg de identiske oplevelser, stedet
formår at sætte igang hos de besøgende, ligegyldigt hvor
forskellige de besøgende iøvrigt måtte være".
1. marts: Interviewet til DR radio om udstillingen Valentinas Antanavicius
i Århus Kunstbygning. Sendt i P1 Morgen og senere på dagen i Kulturnyt.
Kan høres på DR P1 Morgen (Tryk her)
26. februar: Var i Sondrup med Vilhelm Halgreen for at se hans
sted.
Spor krydsedes her. I sin tid havde vi fælles oplevelser
på dette sted, hvor Vilhelms far havde bygget sommerhus.
I skoven nær vandet. Ja, tiden går. Der gik 30 år, før jeg
igen genså stedet.
Et sted med megen atmosfære. Denne dag iklædt sne. Vi besluttede at vende tilbage. en sommerdag ved fuldmåne.
(se billede)
25. februar: Links til to gode kolleger med gode websider Niels Frank:. www.niels-frank.com Thomas Andersson: www.thomasandersson.dk
24.februar: Arbejder i øjeblikket på billeder til Påskeudstilling hos Galerie Wolfsen, Tiendeladen 6, 9000 Aalborg. Tlf. 98137566. * www.galeriewolfsen.dk
Fernisering lørdag den 12. marts kl. 11.00 - 14.00 Udstillingen varer til 2. april. En udstilling med et bredt udvalg af de kunstnere galleriet arbejder sammen med. Mine malerier er indspireret af oliven- og mandeltræers
"dansen". * (se billede)
22. februar: Billedet 90x70 cm. er et procesbillede og det færdige
billede udstilles på Påskeudstilling hos Galleri Ægidius
Østergade 2, 8900 Randers. Tlf. 86434497 * (se billede)
Fernisering 5. marts. Åben til 31. marts.
En udstilling med værker af Tom Krøjer, Bjørn T. Hansen,
Finn Have, Sergei Sviatchenko, Carla Thonsgaard, Merete
Larsen, Jan Sivertsen og Lars Dan.
17.februar: Denne uge er gået med at arrangere udstilling i Århus
Kunstbygning sammen med den litauiske billedkunstner
Valentinas Antanavicius. En udstilling som jeg har fået
mulighed for at sammensætte ud fra hele Valentinas´
produktion.
Jeg har arbejdet sammen med denne spændende
kunstner på workshops i Litauen og har været i Vilnius
på hans atelier for at udvælge værker til udstillingen.
Jeg glæder mig til at vise hans kunst for et dansk publikum.
Der er tale om en kunstner hvis kunstneriske liv er meget
nært knyttet til landets historie. Valentinas Antanavius er en af Litauens mest bemæelses-
værdige kunstnere, som også under sovjetperioden udtryk-
te sin humanistiske indstilling og sociale bevidsthed via
stærke udtryksfulde kunstværker. Udstillingen er i Århus Kunstbygning 19. februar - 13 marts.
(se billede) I næste uge er jeg på atelieret her i Odder. Jeg skal færdig-
gøre nogle billeder til Påskeudstilling hos Galerie Wolfsen
i Ålborg.
11.februar: Ugen gik mere eller mindre med at hænge Jon Gislasons
udstilling Mellemmennesker op i Århus Kunstbygning.
Se: Aarhus Kunstbygning (se billede)
2. februar:
Indtil den 18. februar har jeg en lille udstilling
i kunstforeningen ved Århus Arkitektskole.
Til dette har jeg fået lavet jernrammer om de
beton- glasfliser, som jeg lavede på Samsø sidste år.
Det fungerer glimrende.
Så ud over at kunne bruges som fliser med
belysning nedefra, kan de også bruges
indmuret eller frit ophængte. - (se billede)
29. januar:
Møde med Niels Ravn på hans sted, ved foden af Fegge
Klit på Mors.
Vejret var let diset men inden vind.
Jeg vil senere, når jeg er på Mors, vende tilbage og
arbejde mig malerisk ind på stedet.
Niels er en af de 30 personer som er inviteret til
at deltage i projektet dit sted - mit sted.
(billede af Niels Ravn)
27 januar:
I dag starter et forløb , hvor jeg inspireret af min
gode kollega Thomas Andersson, i billede og tekst
vil berrette om stort og småt her fra ateliet.
I øjeblikket arbejder jeg henimod en separatudstilling
i Galleri Soto i Ålborg, september 2005, samt en
separatudstilling på Randers Kunstmuseum
13.10 - 10.12 2006.
Udstillingen på Randers Kunstmuseum indvolverer
30 personer. Natur - og kunst elskere, som viser mig
deres favoritssted i naturen.
I mødet med dem og deres sted håber jeg at blive så
begejstet , at stedet kan blive en del af mit billedunivers.
I morgen skal jeg møde Niels Ravn, tidligere direktør i
Nykredit og nu forfatter og kulturel projektmager.
Vi mødes ved Fegge Klit på Mors
|
|
|