20. december:
Sneen ligger som en dyne over landskabet,
hvor åen - endnu ikke tilfrosset-
skærer igen landskabet.
Oplagt at arbejde i sort - hvid. (klik
her)
Der er endnu nogle få eksemplar af
min og Henning Mortensens bog Landskabet.
Bogen kan bestilles via min mailadresse.
(klik her for at
se bogen og mailadresse)
17. december:
Så faldt den første sne, og
det afspejler sig i billederne fra den 16.
og den 17. december. (klik
her)
14. december:
100 dage i sort -hvid er et fremadskridende
projekt. , at fange dagen som den umiddelbart
opleves, at få det nedfældet
fremadskridende, horisontalt. Det er også
refleksion over dagen, tiden. En fremadskridende
proces-horisontalt. Noget under udvikling,
som efterhånden tager form , viderebearbejdes,
omformuleres, redigeres, giver associationer
til nye billeder. Knopskydninger. Landskabsmalerens
oplevelse af tiden og dagen. Afsættet
er naturen og landskabet , som dagens vejrlig
definerer. Knopskydninger giver anledning
til nye billeder, måske anderledes
billeder.
Det skrevne ord giver refleksioner , ord
fastholdes, grebet ud af en anden sammenhæng,
giver måske inspiration til nye billeder
eller ny mening til gamle billeder.
Isoleret på siden, sort på hvidt
eller hvidt på sort bliver de billeddannende.
Læs: Tidens tern
11. december:
Endu en grå dag, hvor de mørke
timer er forbeholdt arbejdet med at fastfryse
dagens og tidens stemning i sort-hvid. En
fastholdning af det sparsomme lys og den
særegne stemning, som er en del af
livets og årstidernes fremadskriden.
Vi er stemningsmæssigt nært
forbundet med naturen og landskabet, og
årstidernes vekslen er livsvilkår,
som påvirker og præger os.
Denne vinter har hidtil været en grøn
og fugtig vinter, hvor det i naturen afspejler
sig ved usandsynlig mange marksøer,
et fugleliv, hvor jeg for en uge siden stadig
så viber,endu er der æbler på
nogle træer og der er stadig beskæring
af træer.
De lyse timer er for mig forbeholdt maleriet
- dog fortrinsvis på atelieret- hvor
der lægges sidste hånd på
malerier påbegyndt i sensommeren og
efteråret.
2. december:
Udover dagens billede (klik
her) er der arbejdet videre på
billedet den 16. november (klik
her)
1. december:
Lys tændes og kalenderlåger
åbnes. Min egen kalender med 100 tegninger
skrider fremad. I går var der på
en gråvejrstag et tyst stemningsfuldt
lys som for mig blev til en gråvejrsdag
med kul i hånd.
(klik)
Ud over dagens billede modificerede jeg
billedet fra den 16. november.
25. november:
Et par dage i atelieret på Mors. Her
er engen nedenfor huset helt oversvømmet
på grund af regn og en høj
vandstand i fjorden. Mågerne er rykket
tæt på og har fået ekstra
marksøer at muntre sig i.
24. november:
Her er nogle små malerier/skitser
som jeg har lavet i sensommeren og her i
efteråret. (klik)
21. november:
Jeg samler på billeddannende ord og
sætninger. Et lån fra weekendavisen
(20. november 2009), hvor Jørgen
Chemnitz skriver:
Jeg er helt fortabt i sorthedens klare billeder,
da lyset pludselig tænder med et klik.
20. november:
Ud over at arbejde med serien 100 dage i
sort-hvid er jeg også igang med maleriet.
En serie små malerier/akvareller med
efteråret som motiv bliver vurderet
og de sidste farver korrigeret på
atelieret i Odder.
(klik)
Et foto fra værkstedet.
(klik)
17. november:
Dagens sort-hvide billede med efterårssteming.
(klik
her)
14. november:
(klik
for at se dagens sort-hvide billede)
13. november:
Fredag og den trettende - grå og trist
- idag starter jeg med at lave en daglig
sort-hvid tegning eller et maleri.
En proces fastholdene dagstemninger,og visende
mine umiddelbare reflektioner i denne mørke
tid.
Klima-kunst er dagens emne i Politiken.
Som så ofte før bliver kunst
og penge sidestillede størrelser.
Eller gør de. Måske snarere
er diskussionen om det er pengene der styrer
kunsten.
Om det er aktuelle trends der styrer kunsten
og kunstnerne ?
Bruges kunstnerne i en markedsføring
af holdninger ?
Og bruges kunststøtteordninger til
at styre kunsten og kunstnerne i deres udtryk
?
Man kunne være fristet til at sige,
at en del kunstnere bruges i markedsføring
af bestemte holdninger.
Italesættelse.
Et modeord.
Betydningsbærende !
Kunstneren, som arbejder fordybet og engageret
i den kunstneriske proces, som erkendelse,
lader sig selvfølgelig påvirke
af den aktuelle debat, dog uden at halse
efter trenden, vil efter min mening, være
den, der står tilbage med det udtryk,
som vil være på nethinden efter
at temaudstillingerne om klimaet er afsluttede.
12. november:
Deltager på Galleri Helcos juleudstilling
med fernisering på søndag kl.
13.00.
Se mere på: www.gallerihelco.dk
2. november:
Efteråret farvepragt kalder på
malerisk fortolkning. Små formater
veksler med større gennemarbejdede
malerier.
Her udsnit af aktuelt maleri
(klik)
12. oktober:
Peter Michael Hornung er en af de anmeldere,
som har set Oluf Høst udstillingen
på Arken, Museum for moderne kunst.
I Politiken søndag den 11. oktober
2009 skriver han bl.a.:"Når Høst
fabulerede over naturen på skrift,
var det altid om sit maleri. Han førte
aldrig decideret dagbog. I stedet skrev
han ´logbøger´, og det
er fra disse logbøger, at hans poetiske
sentenser om maleri er hentet. Som ung mand
havde han sejlet verden tynd, hvad der ikke
umiddelbart kan ses på hans malerier.
Sejladsen gav ham heller ikke nogen udlængsel
efter at komme til søs igen, men
den gav ham en panteistisk tro på
naturens overvældende storhed og uomgængelighed,
som aldrig forlod ham. Denne noget uhåndgribelige
lyriske følelse malede han sine naturbilleder
ud fra. Naturalist blev han dog aldrig.
Naturen var først og sidst en anledning
til at skabe et særligt maleri, hvor
farven havde prioritet. Det var på
grund af maleriet og dets koloristiske muligheder,
at han skildrede et stykke natur, ikke på
grund af naturen selv."
8. oktober:
Har lige modtaget gruppefoto fra weekendtur
til Tunø (Klik
her).
Resultatet af arbejdet skal senere vises
på en gruppeudstilling. Mere herom
senere.
Arbejder forsat med små formater bl.a.
inspireret af weekendopholdet.
(Klik for
at se procesbilleder)
30. september:
At være i og med naturen, at fastholde
en oplevelse på lærredet, er
en del af mit arbejde, derfor er det at
være direkte overfor motivet stadig
en væsentlig del af processen, selvom
arbejdet på atelieret med viderebearbejdelse
udgør en større del .
(Se nogle
tidligere billeder fra arbejdet i naturen)
Netop nu viderebearbejder jeg nogle indtryk
fra weekendophold på Tunø.
Resultatet udstillles senere på en
gruppeudstilling.
18. september:
At arbejde i og med naturen er at have føling
med den - arbejde med lyset og stemningen.
I små studieskitser har jeg på
Mors, og i mødet med naturen på
vej til atelieret, forsøgt at fastholde
sensommeren og efterårets kommen.
(klik for
at se studier)
I denne weekend har nogle kunstsamlere inviteret
et par håndfulde kunstnere til Tunø
for at arbejde i landskabet. En udfordring
som jeg også har sagt ja til.
Mere herom senere.
Netop nu er der på Odder Museum en
glimrende udstilling om og med Mogens Zielers
kunst. En udstilling som fortjener meget
mere interesse end det er tilfældet.
26. august:
Udstillingsprojektet Mors i Billedet har
de sidste fire udstillingsdage torsdag -
søndag. Alle dage 13.00 - 17.00.
Indtil nu set af 3300.
Udstillingen Mors i Salling i Galleri Salling,
Hjerk kan også besøges i weekenden.
(www.gallerisalling.dk)
Udstillingen her varer til 27. september.
(Her nogle
af mine billeder fra udstillingen)
12. august:
Igen er maleriet i hovedrollen. Er i naturen
og maler Mors af.
(se billeder).
Lørdag deltager jeg i udstillingen
Mors i Salling.
Søndag den 23. august kl. 14.00 har
jeg rundvisning på udstillingen Mors
i Billedet. Startende på Musikværket
3. august:
Udstillingsprojektet Mors i Billedet, som
jeg er kurartor for løber til 30
august.
Lørdag deltog 51 i min rundvisning
på udstillingerne i Musikværket
og Morsø kunstforenings lokaler i
Palæet, Nykøbing Mors.
Udstillingen har hidtil været besøgt
af 2900.
Den 15. august
åbner udstillingen Mors i Salling,som
er en udløber af projektet.
(Se
invitationen)
26. juli:
Udstillingen Mors i Billedet er blevet en
stor succes over 1800 besøgende har
der hidtil været.
Du kan se billeder og video fra åbningen
på
www.morsoekunstforening.dk
26. juni:
Netop nu forberedes udstillingen Mors i
Billedet - Landskabet
(tryk
her for at se invitation).
Et stort projekt
som foregår 6 forskellige steder på
Mors i juli - august. (se
mere)
Gennem 2 år
har jeg undersøgt og samlet materiale
til udstillingen som omfatter over 50 kunstnere,
som gennem tiden har fundet inspiration
til deres værker i landskabet på
Mors. Det drejer sig om tegning, foto, grafik,
relief og maleri.
(Se
kunstnerliste).
(Se
billeder fra udstillingen).
Til udstillingen
udgives en indbundet bog på 144 sider.
Redigeret af Kjeld Vang og jeg selv.
Den grafiske udformning står Finn
Nygaard for. Han har forøvrigt sommerbolig
og atelier på Mors.
(Læs
beskrivelsen af bogprojektet)
23.
juni:
Er optaget af projektet Mors i Billedet.
Bogen hertil ligger nu hos bogbinder. Postkort
er trykt, og fra lørdag påbegyndes
opbygning af udstillingerne med over 50
kunstnere,der gennem tiderne har skildret
landskabet på Mors.
Nedenstående invitation til alle:
Invitation til fernisering på kunstudstillingen
Mors i Billedet Landskabet
Lørdag den 11. Juli 2009
En udstilling som viser landskabet på
Mors skildret af kunstnere gennem tiderne.
I forbindelse med udstillingen udgives en
bog med 105 billeder og nogle historier
bag billederne.
Kl. 10.00 Musikværket, Gasværksvej
6o, Nykøbing Mors
Åbning ved folketingsmedlem og medlem
af bestyrelsen for Mors i Billedet Mogens
Jensen
Kl. 11.30 Morsø Kunstforening,
Palæet, Rådhus torvet 4, Nykøbing
Mors
Åbning ved borgmester Egon Pleidrup
Poulsen , Morsø kommune
Markerer også åbning af udstilling
på Morsø Folkebibliotek, Støberiet,
Holgersgade 7, Nykøbing Mors
Kl. 14.00 Duegården, Flade
Klit 11, Flade
Åbning ved formand for Profilering
Mors Ellen Philipsen Dahl
Kl. 15.30 Galleri Den Gl. Skole, Havnevej
12, Sillerslev
Åbning ved formand for kulturudvalget
Walther N. Mikkelsen, Morsø kommune
Musikværket og Morsø Kunstforening
11. Juli -30.august. Torsdag-søndag
kl. 13.00-17.00
Duegården og Galleri Den Gl. Skole
11. Juli- 30. Juli. Torsdag-søndag
kl. 13.00-17.00
28.
maj:
Er netop blevet færdig med redigering
af bogdel til projektet
Mors i Billedet Landskabet
(tryk
her for at se deltagende kunstnere)
(tryk her
for at se maleri af Jens Søndergaard
og foto af Peter Overgaard)
(tryk
her for at se udstillingsstederne)
Nedenstående er Kjeld Vangs indledning
til bogen:
Et projekt
om kunstnere, som er født på
Mors, har været bosiddende på
øen i en periode, eller som blot
har været fascineret af landskabet.
Bogen og udstillingen er skabt ud fra en
ide af maleren Finn Have, som er medlem
af øens korps af ambassadører.
Udstillingen Mors i Billedet
Landskabet kan ses på Mors fra
10. juli til 30. august 2009.
En ø og dens landskab skildret af
kunstnere gennem tiderne. Malere, billedhuggere,
tegnere, grafi kere og forfattere. Udvalget
af kunstnere er foretaget af Finn Have.
Der er skildringer af Mors fra Feggesund
i nord til Hesteørodde i syd, fra
Sallingsund i øst til Vilsund i vest.
Nogle overskrifter/hovedlinier i beskrivelsen
af Mors/billeder og kunstnerne bag illederne
kan visualiseres ved de steder, som skildres
og de personlige relationer og bevæggrunde
til at skildre det.
Bogen indeholder først og fremmest
tegninger, grafik, foto og malerier af landskabet,
men den fortæller også nogle
historier bag billederne af og om de kunstnere,
som har skabt billederne. Endvidere er der
tekster af forfatterne Knud Sørensen
og Jens Smærup Sørensen, som
med ord fremmaner deres oplevelser af øen
og landskabet.
Det er et håb, at denne bog, gennem
sin beskrivelse af kunstneres fascination
af den facetterede natur og det storslåede
landskab, kan inspirere til at gå
på opdagelse i såvel kunsten
som naturen.
25. maj:
Efter en travl periode bag computeren -
hvor bog til projektet Mors i Billedet er
blevet færdigbearbejdet - er to af
mine skulpturer blevet anbragt ved atelieret
på Mors.
(Klik for
at se billeder)
16. april:
Fredag til søndag i denne og næste
uge er der mulighed for at se min store
udstilling i Thisted.
(Klik her
for at se foto fra udstillingen)
5. april:
En vellykket og meget godt besøgt
fernisering er overstået. (Klik
her for at se nogle få billeder).
28. marts:
Nogle flere billeder fra opbygning af min
store separatudstilling i Thisted.
(Klik her)
22 marts:
mandag - onsdag er jeg i Thisted for at
forberede udstilling i Kunstbygningen Det
Ny Kastet. (Se
billeder fra forberedelse til udstillingen)
I weekenden har jeg været censor på
Den Censurerede Forårsudstilling i
Ålborg.
Mine medcensorer var Leo Tandrup og Poul
Bækhøj.
1. marts:
På Billeder under Nye billeder kan
ses flere af de nye malerier, som jeg har
færdiggjort til påskeudstillingen
i Thisted, som bliver min hidtil største.
Visende Lanskaber fra de sidste ti år.
(Klik for
at se nye malerier)
18. februar:
På Nye Billeder kan du se malerier,
som jeg færdiggør til april-udstillingen
på
Kastet, Thisted. (Klik
her)
Udstillingen HAVE`S LANDSKABER vil
vise de seneste års arbejde med landskabet
som motivkreds. En omfattende udstillng
med både små og store billeder.
Fra 18x24cm, foto og bemalede foto, fra
serien Landskaber i sidespejlet, til store
malerier 260x480 cm.fra serien Å-stedet.
Samt nye malerier, som viser landskabet,
som jeg ser det netop nu.
6. februar:
Der arbejdes henimod en stor separatudstillng
til udstillingsstedet Kastet, Thisted.April.
Her er to nye malerier til udstillingen
(klik her).
1.
februar:
Tre af de anmeldelser der har været
på min nyudgivne bog
Finn Have: Landskaber i sidespejlet.
Tekst af Erik Meistrup. 140 sider. Kr. 249.
Forlaget Anna.
Bestilles hos boghandlere eller finnhave@mail.dk
Forhandles bl.a. Kunstmuseet Aros, Randers
Kunstmuseum
De skrev:
Ole Lindboe, Magasinet Kunst:
"Landskabet lever endnu i dansk kunst
- Finn Have viser sin version
Finn Have er en af dansk kunsts mere stilfærdige
udøvere. Hans hovedmotiv er måske
ikke så sexet, at de moderne opfatter
det som interessant. Men han fortsætter
alligevel
Med at udforske naturen gennem sin særlige
og personlige optik. Senest har han brugt
"landskabet set i sidespejlet",
som sin optik. I fotos og malerier har han
vinklet si fascination af de forbifarende
natur, som den ses fra bilvinduets og sidespejlets
særlige synsvinkel. Det er der kommet
en spændende bog ud af med tekst af
Erik Meistrup.
Kan anbefales til alle bilister, der føler
en ambivalent frustration over kun at sanse
landskaber set i farten."
Lars Svanholm,
Kunstavisen:
"Spejlbilleder ad den landskabelige
virkelighed ?
Finn Have er kendt som maleren, der sonderer
landskabet og formidler det sete gennem
billeder milevidt fra guldaldermalernes
udtryk. Finn Have maler øjebliksbilleder,
hvor han i farten fanger en stemning. Denne
kan være forankret i et særegent
lys eller måske blot mangel på
samme.
Ofte arbejder kunstneren on location i kamp
med vind, vejr, lærred og farver;
men lige så tit bearbejder han sine
synsindtryk i atelieret, enten i Odder eller
på Mors - og netop transporten mellem
disse destinationer har inspireret Have
til at udfærdige en overvejende fotografisk
bog med udgangspunkt i landskabet set gennem
bilens sidespejl.
Når man bladrer bogen igennem, genopdager
man så at sige det danske landskab
i krat af den helt usædvanlige indramning,
som et sidespejl repræsenterer. Formen
er underlig eliptisk - en prototype på
industrielt design.
Der er udgivet i massevis af bøger,
der billedligt beskriver det danske landskab.
Finn Haves version af et sådant er
da også et billede på årstidernes
skiften og sæsonerne individuelle
karakter. Hvad der gør denne udgivelse
usædvanlig er, foruden "motivet
i spejlet", forfatteren og kunstanmelderen
Erik Meistrups tekst, der sammenfatter Finn
Haves kunst med den danske landskabstradition.
Finn Have har ikke kunnet nære sig
for at bearbejde enkelte af de mange fotografier
i Landskaber i sidespejlet, som er bogens
selvfølgelige titel. I udkanten af
en neongul rapsmark dukker pludselig en
malet sortbroget ko op. På et andet
billede optræder en flok flaksende
krager og supplerende et regnvådt
spejlglas en frø udstrakt i et eskaperende
spring. Her er maleren på spil og
dermed har han sat sit eget aftryk på
spejlbilledet."
Torben Wendelboe, lektørudtalelse
i DBC:
"Finn Have er en af vore anerkendte
kunstnere med bl.a. Dit sted-Mit sted, Randers
Kunstmuseum 2006. Bogen er skabt i forlængelse
heraf. Erik Meistrup er kunstskribent med
en lang række udgivelser bag sig.
Bogens billedside udgøres af Haves
fotografier af sideruden, hvri han udnytter,
at sideruden i bilen giver et lille udsnit
af en anden virkelighed, end den man ser
gennem ruden. Det er der kommet en meget
fin billedserie ud af, hvor Have også
af og til griber ind i motivet med sin tegne-
og malekunst. Det er fin billedkunst, æstetisk
meget v elfungerende men også med
karakter af filosofi eller metakunst, en
forholden sig til landskabskunsten. Meistrup
giver en kompetemt og ganske koncentreret
en introduktion til landskabsmaleriet med
stort overblik. Det bliver et heltsøbt
værk med god tyngde."
30.
januar:
Plakat med motiv af molerskrænterne
ved Ejerslev Havn, Mors er blevet trykt
og sælges fra Morsø Turistbureau,
Havnen, Nykøbing Mors.
(Klik her
for at se maleriet)
27.
januar:
Nåede lige at se Art Herning søndag
efter nogle dage med influenza. Fik god
respons på min deltagelse hos Galerie
Wolfsen.
(Klik her
for at se billeder)
Magasinet
Kunst redaktør har i bladet skrevet
en fin anmeldelse af
bogen Finn Have: Landskaber i sidespejlet
21. januar:
Den 12. udgave af Art Herning åbnes
fredag den 23. januar
kl. 14 i Herning Kongrescenter.
Jeg deltager hos Galerie Wolfsen.
Åbningstider:
Fredag kl. 14 - 20
Lørdag kl. 10 -17
Søndag kl. 10 - 17
7. januar
:
Vinter med sne. (Klik
for at se maleri ).
Vinterlandskab fra Thy 2009.
Der arbejdes i atelierne både på
Mors og og Odder, hemimod apriludstillingen
i Kastet, Thisted.
Samtidig er jeg ved at få de sidste
aftaler på plads om udstillings- og
bogprojektet
Mors i Billedet -Landskabet, som løber
af stablen juli-august 2009.
Mere herom senere.