Naturen og vejenes liv
Vi lever i en verden, hvor naturen ikke har mange større
egne områder, hvor udviklingen får lov at ske uden
indgriben, selv ikke de naturreservater som f.eks. Mols Bjerge
eller de midtjyske hedearealer overlades til sin egen naturlighed
- vi griber ind og sikre gennem naturpleje, at den udvalgte
naturæstetik sikres, så vi har de rigtige billeder
af naturen til rådighed.
Naturen og samfundet mødes altså
helt derude i den ægte natur og sammenflettes af årsager,
der findes i kulturens forestillinger og kunstens billeder.
Vi søger fortsat en natur, vi kender fra Guldalderens
forestillinger om et stykke ægte danske natur. Men faktisk
møder vi mange andre ægte billeder af samspil mellem
natur og samfund meget tættere på. Det sker når
vi benytter vejnettet - specielt uden for motorveje og motortrafikveje,
selvom de også ind i mellem invaderes af den uberegnelige
natur - det er derfor man er begyndt at ofre millioner af kroner
på naturtunneller, så f.eks. padder og mindre pattedyr
kan krydse samfundsforhindringerne.
Det almindelige vejnet smelter hele tiden sammen
med pletter af natur. Faktisk tilrettelægger vi mange
veje, så de omgives af udvalgte naturscenerier, det kan
også gælde mindre villaveje. Disse udvalgte naturområder
går per automatik i samklang med veje og påvirker
dem. Skove kan vokse op og gro til, så de helt lukker
de udsigter, der var tiltænkt. Dyre- og fuglelivet har
det også med at krydse eller ligefrem bruge veje i deres
instinktmæssige udfoldelser. Pattedyr eller padder forsøger
at krydse vejene ofte med fatale konsekvenser til følge
- titusindevis af dyr køres ned hvert år, fordi
vi flytter os mere og mere ved egen hjælp (bilen som friheds-
og arbejdsredskab).
Vejene har også på en måde
deres egen natur og liv gennem den brug de er designet til:
de største til køretøjer og cykler og de
mindste gangstier til gående. Faktisk er der en overensstemmelse
mellem dyrevekslerne (dyrearternes stisystemer) og vores vejnet,
de tjener til at opretholde en trafik af hensyn til de primære
funktioner føde og reproduktion, men de er også
ofte på kollisionskurs, fordi de krydser hinanden.
Finn Haves seneste malerier med udspring i *Sidespejlet
arbejder med at skildre denne naturlighed, egenart og særlige
æstetik, der er i vejenes natur. For at fastholde fokus
i maleriernes egen verden, præsenteres vi ikke for mængden
af daglige køretøjer, der bruger vejene. Vi møder
kun vejene i sig selv, vejene som sin egen slags naturlighed.
Dernæst møder vi naturens 'aftryk' på netop
vejene, forstået som billeder. Det kan være træernes
skygger, nedfaldende blade, græsmarker og grøfter,
fugle der søger føde, dyr der krydser grænserne,
som veje netop er for dyrene, eller de døde fugle eller
dyr, der ikke klarede sammenstødet med samfundets mekaniske
rullende dyr.
Finn Have skaber med sine nyere malerier (og
fotos) et nyt landskabsmaleri, der på en mærkelig
måde bibeholder en forbindelse tilbage mod Guldaldermaleriet
og alligevel er meget moderne, fordi det acceptere det moderne
livs vilkår og arbejder med at skildre dets anderledes
æstetik uden at tage forbehold eller pynte (omskabe) landskabernes
virkelighed (som Guldaldermalerne ellers var særligt gode
til) til en harmonisk og national æstetik. Finn Haves
nye æstetik handler om sammenstødet mellem forskellige
landskabsformer, hvor nogle er fuldt kunstige (som vejene) og
andre er mere oprigtige i deres naturlighed. En æstetik,
der ikke har en national intention, men som alligevel viser
sig at rumme elementer af noget særlig nationalt i sit
udtryk, hvis man ser efter. En æstetik, der rummer død
og udslettelse overfor det mærkeligt øde i vejenes
egen natur. En æstetik, der rummer en dybtgående
eksistentiel realisme i billedernes fede ekspressionistiske
maleriske strøg på lærredet.
Erik Meistrup, kunstkritiker og forfatter
*Sidespejlet refererer til Finn Haves fotografiske
arbejde med skildring af det landskab vi oplever, når
vi kører i bil. Efterår 2008 udkommer på
Forlaget Anna bogen Landskaber i sidespejlet . Fotografier af
Finn Have og tekst af Erik Meistrup.
|