FINN HAVE
DIT STED - MIT STED
Randers
Kunstmuseum
13. oktober - 10. december 2006
"Vi har alle steder i naturen
som vi længes imod, husker tilbage til eller opsøger
gang på gang. Steder som er åndehuller, steder
med magi, steder hvor vi føler emotionel genklang o.s.v.
Vi kender alle det, at et sted for os kan være så
specielt , at vi gerne vil dele det med andre. Vi tager et
foto af stedet, og måske får vi vist det til de
nærmeste venner, eller måske bliver det en del
af et album, som blot bliver lagt til side."
Med afsæt i disse konstateringer
har maleren Finn Haves skabt udstillingsprojektet DIT STED
- MIT STED, som hermed præsenteres på Randers
Kunstmuseum.
Toogtredive - af kunstneren håndplukkede
- mennesker har påtaget sig at udpege hver sit yndlingssted
i naturen, en plet i landskabet, som af en eller anden grund
taler særlig stærkt til dem. Finn Have har til
formålet valgt en række mennesker, som måtte
formodes at have hjertet på rette sted i forhold til
arten af den opgave, han stillede dem: udøvende kunstnere,
kunstinteresserede erhvervsfolk, kunstsamlere, formidlere,
forfattere, landskabs- og naturelskere, musikere, designere
med flere.
Hver især har deltagerne
til en begyndelse forevist Finn Have "sit sted"
og ved samme lejlighed selvfølgelig givet ham en mundtlig
begrundelse for valget. Med den indledende besigtigelse har
kunstneren ved selvsyn dannet sig et indtryk af det pågældende
sted og lyttet til udvælgerens personlige bevæggrunde
for netop at pege på det.
Dette er i hvert enkelt tilfælde sket med henblik på
at vurdere om det valgte sted nu også virkede inspirerende
nok til, at maleren efterfølgende kunne "overtage"
det til egen kunstnerisk fortolkning. Han har med andre ord
ikke bare villet gøre udvælgerens sted til "sit",
d.v.s. ikke villet nøjes med et ukritisk og selvudslettende
forsøg på at sætte sig altforstående
"i en andens sted". Uanset hvordan man vender og
drejer denne pointe, bliver stedet altså genvalgt af
en anden på nye præmisser, forbundet med den særlige
hensigt at gøre det til genstand for en selvstændig
billedkunstnerisk fremstilling.
Som led i processen har Finn Have bedt den enkelte udvælger
om at fotografere sit sted og overdrage ham fotoet i en forseglet
konvolut. I kraft af sin fotografiske optagelse forholder
udvælgeren sig også billedmæssigt fortolkende/dokumenterende
til stedet: fotografiet vil jo netop være en autentisk
afspejling af udvælgerens foretrukne synsvinkel på
stedet som billedmotiv og dermed et visuelt vidnesbyrd om
vedkommendes personlige opfattelse af de billedmæssige
egenskaber, stedet har. For at friholde sin egen fortolkning
af stedet fra påvirkninger af udvælgerens motivopfattelse,
har Finn Have ikke ønsket et forhåndskendskab
til fotografiet. Konvoluttens forsegling er først blevet
brudt efter at Finn Have selv har aflagt stedet flere opfølgende
besøg og færdigmalet sit billede af det.
Til brug for den samlede dokumentation
har kunstneren endvidere bedt den enkelte deltager om relativt
kortfattet at begrunde sit stedvalg eller beskrive stedet.
Denne skriftlige redegørelse anslås at fylde
½-1 A-4-side.
Projektet afrundes nu med, at
Finn Haves malerier udstilles samlet på Randers Kunstmuseum
og at det samlede materiale - udvælgernes fotos og beskrivelser
sammen med kunstneren malerier - ses gengivet i en til udstillingen
knyttet bog.
Spørgsmålet er så:
hvad kan Finn Haves billeder egentlig lægge oveni deltagernes
skriftlige begrundelser og fotografier?
-Det kan kun udstillingen give os svar på. Ét
står fast: Hvert eneste af de 32 steder er så
at sige "genvalgt" af Finn Have på hans præmisser,
d.v.s. som emne for en selvstændig billedkunstnerisk
fremstilling. Hvorvidt der måske alligevel kan være
dybe samklange i forholdet mellem den enkelte deltagers opfattelse
af sit sted og dén oplevelse af det, maleren har omsat
i farver på et lærred, skal det blive spændende
at høre om, når alle udstillingsbillederne hænger
på museets vægge. En sådan evaluering kan
meget vel vise sig at blive et perspektivrigt efterspil i
dette interessante projekt, som mig bekendt ikke tidligere
er prøvet i lignende form andetsteds.
Med venlig hilsen
Finn Terman Frederiksen
Museumsleder