Af alle steder
Om blandt
andet at være landskabsmaler i 2006.
Naturalisme.
Det er langt fra trendy, som billedkunstner, at være naturalist
i ordets oprindelige betydning. At være landskabsmaler er
direkte gammeldags. Noget der hørte guldalderen til. Et
billede trænger sig på. Kunstneren, der kæmper
med vind og vejr, sit feltstaffeli samt genstridige lærreder,
pensler og farver. Man befinder sig med et moderne udtryk naturligvis
on location. Her indfanges landskabet og dets stemning, hvorefter
man muligvis kunne justere lidt på farve og komposition
hjemme i atelieret.
I forhold
til kunstnerens anerkendelse blev de færdige værker
udstillet hos kunsthandlere - og solgt, eller de blev vist på
fornemme museer hvorefter kunstneren kunne sole sig i berømmelsens
behagelige lys.
Det tyvende
århundrede - og nu.
Nu har landskabsmaleriet som bekendt også spillet en rolle
i det 20. århundrede. Kunstnere er således blevet
forbundet med lokaliteter, som f. eks. maleren Erik Hoppe, hvis
billeder fra Søndermarken har fået klassikerstatus,
og følgende findes på mange museer. Oluf Høsts
virke på Bornholm har sat mange myter i gang. Blandt andet
i kraft af Høsts fascination af ild. Man kontaktede angiveligt
kunstneren inden man ringede til brandvæsnet, hvis der var
opstået ildebrand et sted på øen. Paradoksalt
nok nedbrændte Høsts yndlingsmotiv, gården
Bognemark, for nogle år siden; men den havde også
udspillet sin rolle som motiv. Oluf Høst døde som
bekendt i 1966.
På nutidens
kunstscene fylder det naturalistiske landskabsmaleri ikke alverden.
Dog er der en tendens til, at den unge generation ikke er bange
for at inddrage naturen, som mennesket ganske vist efterhånden
har tæmmet til ukendelighed, i deres værk. Motivet
skal blot være i stand til at underbygge kunstnerens litterære
eller symbolske intentioner eller blot skabe et poetisk fundament
i forhold til et overordnet budskab.
En idé.
I en mindre dansk stationsby har en naturalistisk billedkunstner
fået en idé. Han har tidligere befundet sig i et
kunstpolitisk miljø samt begået eksperimentalt fundamenterede
events. Nu er det mildt ekspressive landskaber, der står
på dagsordenen. Kunstneren præsenterer idéen
for sin gallerist, der entusiastisk formidler den videre til direktøren
for et kunstmuseum i en større jysk provinsby.
Der bliver
aftalt en udstilling, hvilket sætter et maskineri i gang.
Idéen går i sin komplicerede enkelthed ud på
at skildre forskellige lokaliteter, som er forbundet med et antal
personer. Disse findes både i kunstnerens sociale omgangskreds
såvel som i mediebilledet. Én, kunstnerens datter,
er bosiddende behageligt nær den lille stationsby. En anden
er bosiddende i Andalusien. Stederne kan være en baghave,
en udsigt, et pejlemærke i forbindelse med den daglige transport.
Et sted, som den pågældende med overbevisning kan
kalde mit sted. I kunstnerens optik bliver det dit sted.
Steder
og personer.
'Dit Sted - Mit Sted' samler i omegnen af 30 eksistensers personlige
lokalitet. Kendte som mindre kendte. Et indlysende eksempel er
en mand, som i årevis har inviteret Danmarks TV-kiggende
befolkning ind i sin kolossalt omfangsrige have. Et andet er kunstnerens
tidligere formningslærer, der i tidernes morgen hurtigt
betragtede sin unge elev som en "kollega". Der er kunstanmelderen,
fotografen, naturvejlederen, konceptkunstneren - kendt som Elias
skaber, komponisten, lokalpolitikeren og den unge landspolitiker
fra den yderste venstrefløj. Hver af disse personer bliver
portrætteret i et omfattende bogværk, som udgives
i forbindelse med projektet. Hver leverer en tekst, som i ord
beskriver stedet. Der foretages billedlige gengivelser af de værker,
som kunstneren i processen har frembragt.
Udstillingen.
Når maleren Finn Have på Randers Kunstmuseum til oktober
åbner udstillingen 'Dit Sted - Mit Sted' vil billederne
hænge - næsten - ramme ved ramme. De vil udgøre
et halvfems centimeter bredt ornamentalt bånd på museets
vægge. Lokaliteterne vil smelte sammen. Kontrasterne vil
udgøres af stedernes indbyrdes dualiteter og årstidernes
vekslen. Nogle steder vil mellembilleder bløde op på
de voldsomme overgange; men rummet vil være indtaget med
alt det, som foregår ude i den fri luft.
Lærrederne
er bearbejdet ude på stedet og justeret på atelieret.
Så på dén måde er der ikke noget nyt
under solen - eller over jorden.
|