Åbningstale Ebeltoft af
Preben Heide
Mange tror det, men jeg er ikke fra Mors. Og dog!
Da jeg i går sad derhjemme i Egå og forberedte mig
til denne begivenhed, for mine tanker alligevel rundt i Nykøbing
og på øen Mors, der er Finn Haves fødested
og hjemstavn. Jeg har familie der på stedet, jeg stod i
lære som journalist, og jeg har siden været der masser
af gange. Så sent som i august i år. Ved mit forrige
besøg faldt vejen forbi Færkenstræde i Nykøbing.
Det er en ydmyg lille gade med en række arbejderboliger,
der læner sig op ad hinanden. Her blev forfatteren Aksel
Sandemose født i 1899. Hans forfatterskab er stort set
glemt - undtagen de ti linjer, vi kender som "Janteloven".
Min bror, billedhuggeren Erik Heide, har lavet en mindeplade,
der hænger på muren. Med en tvær, vrissen mine
kigger forfatteren på os fra relieffet, og neden under står
- støbt i det uforgængelige smedejern fra Morsø
Jernstøberi - loven med dens ti gange DU SKAL IKKE TRO
Finn Have er vokset op under Jantelovens novembergrå
brutalitet.
"Man kan forestille sig, hvordan janterne
engang for længe siden gjorde sig klart, hvilke muligheder,
de havde", skriver Aksel Sandemose i "En flygtning krydser
sit spor". Og han fortsætter: "De syntes ikke
deres muligheder var store, eller de kunne ikke få øje
på andre. Så lod de disse muligheder blive til jantegrænser,
og den, der ville gå over grænsen, var en jantesviger".
En jantesviger! Sådan en er Finn Have. Hans
arbejdsmetode, hans syn på sig selv og hans billedkunst
er alt det modsatte af Jantelovens surhed og tørre knirken.
Det ved vi fra vore møder med Finn Have. Han er lys, varme,
åbenhed, glæde og tro på, at det vedholdende
arbejde fører både fremad og opad.
På Finn Haves hjemmeside kan man se begyndelsen
til det billede fra "Ejerslev havn", der hænger
her på udstillingen. Bagest de store moler-bakker på
Nordmors, i mellemgrunden et stort, tomt, hvidt lærred.
I forgrunden maleren selv med opsmøgede ærmer, solbriller
og en foroverbøjet gang med hovedet fremad, nede mellem
skuldrene. En letsværvægter klar til at entre ringen
og gå i kamp - i fuld offentlighed. Kameraet ser ham. Vi
ser ham. Og vi er velkomne. Det er ikke den hellige skabelsesproces
eller det kunstneriske genis udfoldelse i pinefuld isolation.
Det er hverdagsarbejde. Sådan lærte jeg Finn Have
at kende. Professionelt. Ikke på Mors, men i hans by, Odder,
hvor jeg med kamera og mikrofon på seernes vegne var med
på en kigger, da han malede i skovene ved Rathlousdal.
Det var at være vidne til en meget fysisk
proces, og jeg oplevede det samme på Tunø, hvor vi
var for et par år siden for at fotografere og male til udstillingen
og bogen dit sted/mit sted. Finn trasker ud i naturen slår
sin lille folde stol op, lægger sine farver parat og placerer
sig i mere end en arms længde fra lærredet. Penselen
er gjort fast til et skaft på en meters penge og så
går det ellers løs. Først tegner han. Det
jeg så var i sort. Så kommer farverne på i fede,
rundhåndede strøg og på nogle få kvarter
har han lavet et maleri. Men det var ikke færdigt. Processen
fortsætter hjemme på værkstedet i Odder eller
ved nye besøg på stedet, og til slut spændingen
ligesom i dag: hvad er malerens/kunstnerens fortælling om
stederne. Naturlyrik? Intellektuelle overvejelser om natur og
mennesker? Politiske kommentarer til miljø og økologi?
Eller blot en glæde ved at være en del af det hele?
Det er de spørgsmål vi skal svare
på for os selv, når vi nu går rundt og kigger
og undrer os over, hvorfor det er værd at se på.
Jeg kender ikke Finn Have privat. Det skyldes
nok bl.a. aldersforskellen. Han er kun et par og 50 år gammel.
Men mon ikke hans sind er lige så sammensat som alle andres.
Lys og mørke. Glæde og sortsyn. Imidlertid er det
som om kun de lyse sider finder udtryk i hans arbejder. Lidenskaben.
Det erotiske. Lysten. Lyst til motivet. Lyst til materialerne.
Lyst til lys og farver. Næsten er sult og en hunger efter
at få kortlagt, hvad det er, der er med naturen, det billige
skidt. Og som en god lærer - det var hans faktisk engang
- at give os en mulighed for at forstå, hvad det er vi ser,
når vi ser et landskab.
Finn Have er en mand i fuld fart. Afbryder i dag
sin deltagelse i et beton-projekt på Samsø for at
være med ved ferniseringen. Bakser med et bogprojekt om
kunstnere på Mors. Udstiller i Bruxelles. Passer sin hjemmeside
og sin blog på nettet. Og deler ud her og nu i Ebeltoft
af sit overskud. Og tak for det!
|