Finn Have: På sporet af landskabet og den tabte natur
Landskabet som billedsprog er efterhånden
en god gammel kunstnerisk genre, men den synes fortsat uudtømmelig
som en livgivende kunstnerisk kilde. Måske fordi nye tider
ser noget forskelligt i landskaberne. Måske fordi landskaberne
alligevel ændrer sig, selvom de forekommer så uforanderlige
i deres egen storhed. Og måske fordi vores syn på
naturen hele tiden skifter med de samfundsmæssige og økonomiske
vilkår.
Nederlænderne ville i 1600-tallet skabe
et nyt landskabsmaleri og dermed en anden forståelse af
naturen - det gjorde de ved at indlæse forskellige symbolske
elementer, som de hentede fra dette sydeuropæiske maleri.
De kunne med deres transformation kompensere for den manglende
vælde og voldsomhed og tunge historiske arv, der findes
i klassiske landskaber i syden og skabe et nyt landskab fyldt
med underliggende forståelse af ny storhed og dramatik.
Guldalderen i Danmark i 1800-tallet ville det samme, så
en vej gennem landskabet fordi en (grav)høj under en
forblæst mørk skyet himmel kunne få stærke
nationale følelser og forståelser frem i beskueren.
Spejlinger og Efterbilleder
Alle senere malere, der ville arbejde med landskabet er ofte
endt med at blive spejlet i guldalderens landskabstradition,
og har derfor måtte indføre elementer eller ændre
måden de skildrer landskabet på. Fra L. A. Ring
over Weie til en Finn Have må kunstneren konstant arbejde
med at se sig selv i forhold til den natur og det landskab vedkommende
vil skildrer. På en måde kan man sige, at malerne
har måttet vende sig væk fra landskabet for at kunne
opleve det mere frit.
Fynboerne, Skagensmalerne, Bornholmerskolen
og mange andre forbrugte landskabet direkte og prøvede
at være så naturalistiske som muligt. Senmodernisterne
og de postmodernistiske har måttet slippe den direkte
forbindelse for at kunne få rum og frihed til landskabet.
Man kan måske sige, at de har været nødt
til at se landskabet som en slags efterbillede, og ladet erindringen
(det gælder også, hvis de bruger fotografiet som
redskab) være den primære arbejdskilde.
Drømmenes natur
Finn Have har arbejdet med mange forskellige typer af landskab.
Fra det nære i Østjylland, ikke mindst serien Giber
Å syd for Århus, eller landskabet på øen
Mors, hvor han stammer fra. Det betyder, at når han arbejder
med det samme landskab over tid - som det store projekt om Giber
Å, så forandres det hele tiden. Det kan være
massivt i sin tyngde som træerne, poetisk let og flydende
som vandet i bækken, melankolsk og dystert når konturerne
er blevet til sorte figurer, fjernt og derfor filosofisk, som
når man stirrer ind i en slags uendelighed.
Det kan også være, når han
besøger f.eks. Andalusiens støvede marker i det
sydlige Spanien, eller ser Tyrkiets stenede fremmedartethed
eller ser de frodige pittoreske sø-landskaber i det nordlige
Italien.
Forskellene i landskabernes og naturens karakter
er stor, men når Finn Have maler dem, blandes de med en
psykologisk farve-palette. Forskellene til trods er det lighederne,
der er det centrale. Det er som om drømmenes natur styrer
penslens udformning på lærrederne. De ekspressionistiske
skildringer bliver til korte kraftfulde penselsstrøg
med en begrænset antal farver, der lægges på,
så naturen og landskabet forvandles gennem lag på
lag til en uomgængelig oplevelse af farver, der skaber
formerne.
Landskaber født af lys og øjeblikkets
'syn'
Et af de helt afgørende karaktertræk, der præger
Finn Haves landskabsmalerier, kan formuleres som landskaber
der er født af lys. Han søger igen og igen og
igen, at skildre lyset som den kilde - ja den palet - der bestemmer,
hvordan netop dette landskab ser ud, netop på dette tidspunkt
eller denne årstid.
Finn Haves landskaber handler derfor primært
om lyset. Handler om hvordan lyset former vores oplevelser og
dermed vores følelser for landskabet. Hvordan det symbolske
billedsprog, vi næsten altid indlæser i oplevelser
af billeder, bliver underkastet naturens egen dimension på
en ny måde.
Hvor impressionisterne med især Monet ville male lyset
som farve, der arbejder Finn Have med at lade naturens elementer
og selve landskabet som en rytme være defineret i lyset
spejling så motiverne gløder og lever.
Oplevelsen af landskabet handler også
om det 'syn' (på engelsk 'vision'), man får på
det. Det 'syn' er for Haves vedkommende blevet skærpet
på en anden måde gennem årene. Først
var det projektet med at skildre en slags forskel mellem hans
egen oplevelse af et privat landskab/naturoplevelse, som han
havde bedt en række personer om at udpege og kort beskrive.
Det blev til 'Dit sted Mit Sted' på Randers Kunstmuseum.
Det var en speciel udstilling, hvor som sagt
Finn malede sin oplevelse af andres sted og samtidig var det
eksperiment, hvor han indførte farvede flader til at
indramme hovedmaleriet. Men det var også et eksperiment
rent ophængningsmæssigt, hvor de enkelte fragmenter
af natur og landskaber kom til at danne sin egen samlede helhed
- et nyt landskab - uden egentlig sted og tid. Det næste
skridt var først med kameraet og dernæst med penslen
at skildre oplevelsen af bevægelse og forandring gennem
at se 'synet' i sidespejlet.
Spor
Et af de søgepunkter landskabsmaleren og fotokunstneren
bruger er, at finde og afkode de spor, der er afsat i det pågældende
landskab. Senere er det beskueren, der først ubevidst
og så mere systematisk prøver at finde spor. For
den opmærksomme bevidsthed skaber sporene et led i en
kausalkæde, der er med til at inkorporere den eller de
betydninger, som man tillægger billedet af landskabet.
De spor, man kan se og bedømme og klassificere
(i sit eget bedømmelses hierarki) kan være spor
fra dyr, eller dyrene selv, planter/blomster, vind og vands
mærke på landskabet, menneskenes spor (veje, stier,
marker, hegn, efterladte ting, huse etc.). Vi tillægger
bevidst eller ubevidst nogle af disse spor en betydning og dimension.
Det kan være mentalt og/eller symbolsk f.eks. nationalt
eller religiøst som i Guldalderen.
Med landskabsmaleriet angiver kunstneren en
ramme om et udsnit af en oplevelse af det fysiske sete landskab.
Det sker ved en præsentation af retning, opdeling, aktivitet,
fokuspunkter, figurer eller strukturer, som kunstnerne og beskueren
oplever som relationer til noget i vores bevidsthed, drømme
og forståelse af verden og livet.
Noget af det der er karakteristisk for bl.a.
Finn Have er, at han på en måde søger, hvad
jeg vil kalde 'de øde øjeblikke' uden menneskets
direkte tilstedeværelse - også når det gælder
tydelige kulturlandskaber, skabt af mennesker.
Forskellen mellem naturens eget og menneskets
landskab er, at hvor naturen skaber sine egen salgs komposition
bestemt af vejr og vind og deres påvirkning af jordens
geologiske udformning, der vil det menneskebestemte landskab
været styret af systemer, regularitet og geometriske opdelinger.
Landskabet som personlig dannelse
Landskabet var og er fortsat blevet et dannelsesobjekt i vores
borgerlige verdensbillede. Man kan sige, at den religiøse
opfattelse af, hvordan landskabet tidligere var en guddommelig
manifestation, er blevet et underliggende baggrunds lag i landskabsmaleriet
en slags mytologisk grundmaling.
Uden på det males andre følelser
og udtryk, og i 1900-tallets kunst lægger modernismen
nye abstrakte måder at skildre selve motivet ovenpå
såvel det religiøse grundmotiv som det æstetiske
moralmotiv - og vi glemmer ikke det historiske landskabsmaleri
som en tredje gammel komponent.
Det psykologiske dybdeportræt baseret
på 'synet' af landskabet sammen med alt det, vi ved eller
måske har glemt, at vi har fornemmet ud af undervisning
og underholdning, har derved opbygget sit eget usynlige kulturelle
grundfjeld at gå ud fra i kompositionen.
Fra impressionismen og frem voksede uendelige mange andre lag
frem - som symbolismen, ekspressionismen og kubismen - der kunne
lægges oveni og forvandle det naturalistiske landskabs-
og naturmaleriet og fører det i mange nye retninger.
Et eksempel er, hvordan den hollandske maler Mondrian transformerede
naturens linjer til et fuldstændigt abstrakt maleri baseret
på klare geometriske former og få grundfarver.
Landskabets samfundshistorie
Synet på landskabet og naturen har altså skiftet
udtryk rent kunsthistorisk og i meget høj grad været
knyttet til maleriet måde at behandle motivet. Men der
er selvfølgelig andre vigtige aspekter af forandring
i omformningen af det æstetiske syn på landskabet
og naturen. To af de vigtigste industrialiserings faktorer har
baggrund i den tekniske udvikling. Det ene er billedfremvisningen:
Fotografiet og filmen, og det andet er samfærdselsmidlernes
udvikling fra tog og jernbanen til veje og biler og videre til
lavpris fly og lufthavne.
Toget
Toget og jernbanen er det første gennembrud for en åbning
af landet (altså det store område uden for byerne)
og andre stater. En åbning for alle, altså en demokratisering
samtidig med at der er et våben i industrialiseringens
omformning af samfundet. Landarbejderne skulle ind til byernes
fabrikker og produktionen af varer begyndte at blive samlet
i større enheder, fordi man lettere kan sprede dem over
større afstande. Jernbanerne gennembryder landskaberne
på en anden mere direkte og vel også mere brutal
måde end de tynde landeveje havde gjort.
Bilen
Automobilet var den næste store åbner af landskabet
- og skal på længere sigt vise sig at være
den måske mest afgørende ændring af det personlige
æstetiske syn på landskabet og dermed også
på naturen.
Udbredelsen af privatbilen og asfalteringen
af landskabet er gået hånd i hånd i det tyvende
århundrede og ikke mindst i den sidste halvdel, hvor motorvejene
yderligere skabte en forbindelsesstruktur, som jernbanenettet
tidligere have gjort. Landet blev opdelt i en primær og
en sekundær sektionering. I det primære område
var der jernbane og blev suppleret med et overordnet vejnet
med konstant udbygget kapacitet. I det sekundære område
blev de såkaldte landeveje langsomt gjort bedre og bredere,
men de små byer oplevede nu først at skulle kæmpe
om at tiltrække trafik som udtryk for udvikling. Senere
har man så skulle igennem den modsatte tendens med at
lede trafikken uden om byernes kærner for ikke at kvæle
dem.
Kameraets synsmåde
Alene navnet "fjernsyn" henviser klart til det faktum,
at vi ved hjælp af kameraet kan skubbe vores evne til
at se langt ud i verden, ja helt ud i verdensrummet. Når
vi kan se langt og fremmedartet påvirker det synet på
det nære og konkrete, altså de landskaber vi er
omgivet af.
Fotokameraet, som siden det kom til verden i
midten af 1800-tallet har ændret meget. Tidligt var en
hel del kunstnere ude med at lære sig teknikken for at
kunne optimere deres arbejde med henholdsvis maleriet og skulpturen.
Senere blev kameraet folkeeje og alle kunne tage billeder af
landskaber.
Især af de landskabsudsnit vi i forvejen
kender fra rejsebeskrivelser, turistbrochurer og guides! - Vi
har nu selv muligheden for at blive landskabsfortolkere, men
kun hvis vi vel og mærke kan opleve 'synet' (få
en vision eller se et særligt psykologisk mønster
i nuet) af naturen eller landskabet.
Udviklingen med det digitale kamera har yderligere
accelereret udviklingen. Nu kan vi både fastholde og forandre
indtrykket. Vi har fået foræret æstetiske
redskaber, som før var forbeholdt kunstnerne og kan nu
selv udtrykke vores opfattelse af landskabet, hvis vi vil.
Vi har som individer opnået to slags frihed:
vi kan med bilen flytte os hvorhen vi vil og, vi kan selv fastholde
og manipulere med virkeligheden gennem kameraet. Dermed har
vi også udvidet vores egne grænser for, hvad vi
betragter som vort område. Det gælder den enkelte
og det gælder for kunstneren og dennes udtryksformer,
som altså nu også omfatter foto, video og film.
Ændrer denne cocktail af muligheder så noget på
udtrykkene? Fører det til et opgør med den historiske
tradition? Skabes der en ny form for landskabsbillede, der ændrer
på maleriet eller supplerer dets opfattelse?
Finn Haves optagethed af og over tid ændrede
'syn' på landskabet, og naturen er sådan en lejlighed
til at for os andre at se et materialiseret 'syn' på de
udpluk af omverden, han bringer med sig og udstiller.
Vi kan samtidig prøve om, vi forstår
hans 'syn', eller om vi også ser noget særligt og
personligt usynligt nedfældet i hans malerier, andre ikke
umiddelbart ser.
Det er hvad hans udstillinger lægger og
til og handler om - at beskueren bruger både sit fysiske
og mentale syn og afsøger og åbner Finn Haves motiver
for at se landskerne med 'et andet' øje, så der
opstår modstand og udfordringer, der skaber andre indre
billeder, der igen åbner for betydninger og dermed for
nye oplevelser af landskabet - både det i billedet og
det man ser næste gang i landskabet.
Erik Meistrup,
Kulturredaktør, kunstkritiker og forfatter
|