Lokaliteter
i landskabet af Lars Svanholm
Bogen Dit sted - Mit sted understøtter maleren
Finn Haves store udstilling under samme navn på Randers
Kunstmuseum, men publikationen er andet og mere end et udstillingskatalog
i stift bind.
Dit og mit.
Der er noget næsten absurd ved at kalde et sted, en lokalitet,
for dit eller mit, som var det noget, man ejede.
Selv et område, som en jordbesidder har håndsret
over, vil til enhver tid være der. Også når
ejeren af jorden forlængst har forladt denne verden. Udgivelsen,
der i bogform illustrerer maleren Finn Haves udstillingsprojekt
på Randers Kunstmuseum, hedder, lige som udstillingen,
Dit sted - Mit sted. De steder, som 32 personer
hver især eskriver individuelt i bogen, er da heller ikke
lokaliteter, der er andet og mere end personlige spots, for
det meste i det danske landskab.
Hvis man skal prøve at sammenstykke hele projektet på
en enkel og forholdsvis letfattelig måde, kan man sige,
at de 32 hovedpersoner i projektet spiller en birolle i forhold
til kunstneren, som har udvalgt personerne, hvorefter disse
har udpeget et sted, som har en vis betydning i deres tilværelse.
Finn Have har efterfølgende skabt sit eget billede af
de pågældende lokaliteter.
Landskabet som afsæt.
Finn Have, som efter en del år på både den
eksperimenterende og den fagpolitiske kunstscene, bruger landskabet
som motivisk afsæt i sit maleri, fandt det derfor væsentligt,
at præsentere noget andet og mere end blot en serie ekspressive
landskabsmalerier, da de første dialoger med Randers
Kunstmuseums kunstneriske leder Finn Terman Frederiksen fandt
sted. Det har været altafgørende for Finn Have
at de steder, der blev ham udpeget, var steder, han kunne lade
sig inspirere af. Beliggenheder, hvori han havde lyst til at
arbejde on location samt lokaliteter, hvor han var overbevist
om, at han kunne producere billeder, der i kraft af deres udtryk
ville kunne understøtte det samlede projekt.
Da idéen var født og aftalerne lavet med dels
Randers Kunstmuseum og dels de første personer, der skulle
udpege hver sit spot, kunne kunstneren få afløb
for sin rejsetrang. Ganske vist holdt han sig overordnet inden
for landets grænser, men han kunne ikke nære sig
for at beskrive Lis Mikkelsens landskab omkring bjerget Moscaril
i Andalusien. Knapt så langt er der at rejse til maleren
Karen Degetts sted ved Svarte i Skåne.
Kendte og ukendte.
Der er kendte såvel som mindre kendte navne blandt de
32 personer. Peter Olesen var tidligere kendt som nyhedsoplæser
og arkitektonisk smagsdommer på TV. Han beskriver
Salgårdshøj ved Vejby Strand i Nordsjælland.
Billedkunstneren Ingvar Cronhammar er som politisk og kulturel
flygtning fra det åndsløse Hessleholm i Sverige,
havnet i det flade, vestjyske landskab. Minnas Høj ved
Tim fremstår som en tue i det plane univers. Som en græsbegroet
mini-Elia, uden lyn eller anden dramatisk staffage.
Husby Klitplantage giver associationer om en bred sandstrand
med betonbunkerne som baggrund. Freddy Abildgaard valgte Marens
Maw selv om der her er masser af steder, man kunne udpege.
Bl. a. Vedersø Kirke, hvor Kai Munk ligger begravet.
Øerne.
Udtrykket De danskes Øer kommer naturligvis
ikke af ingenting. På Samsø udgør Stauns
Fjord ifølge fotografen Carsten Langkilde essensen
af et landskab og et stykke natur, der ikke kun ved sin skønhed
og frodighed er en lise for sanserne, men i lige så høj
grad for ens mentale tilstand. Mors er et område,
som betyder en hel del for Finn Have. Jørsby Kirke, som
komponisten Anders Nordentoft refererer til, er én af
de få interiørs, der beskrives i bogen. Legind
Bjerge er også beliggende på Mors, men her er vi
igen udendørs i selskab med Jørn Balch Christensen.
Mors igen. Denne gang ved den skulpturelle Feggeklit. Nils Ravn
beskriver således: Når jeg står på
den smalle forstrand og ser på skrænterne, kan jeg
se jordens skabelse!. Peter Poulsens sted er Frenne Oddes
klippegrund på Bornholm. Midt i Østersøen.
Mellembilleder.
Den første halvdel af bogen Dit sted - Mit sted
rummer gengivelser af Finn Haves mange malerier, der samlet
set udgør udstillingen. Billederne er 90 cm. i højden
og placeret på væggene med ganske få centimeters
indbyrdes afstand. Ind i mellem er placeret et antal såkaldte
mellembilleder, som ofte fremstår monokrome
i en farveholdning, der binder de forskellige elementer sammen.
Dele af disse effekter udgør bogens lay-out, således
at denne fremstår som et helstøbt værk, på
trods af, at den beskriver lokaliteter af højst forskelligartet
karakter. Fanø bliver f. eks. sammenfattet med Samsø
ved hjælp af en mørkokker, næsten umbrafarvet
rektangel. Denne tvinger faktisk læseren til at vende
blad. På den måde sker der en sammenflætning
af to karakteristiske landskaber.
Dit sted - Mit sted har tekster af de 32 deltagere
i projektet samt museumsleder Finn Terman Frederiksen, Randers
Kunstmuseum. Finn Nygaard har bistået Finn Have med redigeringen.
|