Finn
Have: På sporet af landskabet
Landskabet
som billedsprog er efterhånden en god gammel kunstnerisk
genre, men den synes fortsat uudtømmelig som en livgivende
kunstnerisk kilde. Måske fordi nye tider ser noget forskelligt
i landskaberne. Måske fordi landskaberne alligevel ændrer
sig, selvom de forekommer så uforanderlige i deres egen
storhed. Og måske fordi vores syn på naturen hele
tiden skifter med de samfundsmæssige og økonomiske
vilkår. Nederlænderne ville i 1600-tallet skabe et
symbolsk landskab og en natur, der skulle kompensere for den manglende
vælde og voldsomhed, der findes i klassiske landskaber i
syden. Guldalderen i Danmark i 1800-tallet ville det samme, så
en vej gennem landskabet fordi en (grav)høj under en forblæst
mørk skyet himmel kunne få stærke nationale
følelser og forståelser frem i beskueren.
Spejlinger og Efterbilleder
Alle senere malere, der ville arbejde med landskabet er ofte endt
med at blive spejlet i guldalderens landskabstradition, og har
derfor måtte indføre elementer eller ændre
måden de skildrer landskabet på. Fra L. A. Ring over
Weie til Finn Have må kunstneren konstant arbejde med at
se sig selv i forhold til den natur og det landskab vedkommende
vil skildrer. På en måde kan man sige, at malerne
har måttet vende sig væk fra landskabet for at kunne
opleve det mere frit. Fynboerne, Skagensmalerne, Bornholmerskolen
og mange andre forbrugte landskabet direkte og prøvede
at være så naturalistiske som muligt. Senmodernisterne
og de postmodernistiske har måttet slippe den direkte forbindelse
for at kunne få rum og frihed til landskabet. Man kan måske
sige, at de har været nødt til at se landskabet som
en slags efterbillede, og ladet erindringen (det gælder
også, hvis de bruger fotografiet som redskab) være
den primære arbejdskilde.
Drømmenes
natur
Finn Have har arbejdet med mange forskellige typer af landskab.
Fra det nære ved bopælen i Odder og Moesgaards skove
syd for Århus, eller landskabet på øen Mors,
hvor han stammer fra og har et fritidshus. Eller når besøger
Andalusiens støvede marker i det sydlige Spanien, ser Tyrkiets
stenede fremmedartethed eller ser de frodige pittoreske sølandskaber
i det nordlige Italien. Forskellene i landskabernes og naturens
karakter er stor, men når Finn Have maler dem, blandes de
med en psykologisk farvepalet. Forskellene til trods er det lighederne,
der er det centrale. Det er som om drømmenes natur styrer
penslens udformning på lærrederne. De ekspressionistiske
skildringer bliver til korte kraftfulde penselsstrøg med
en begrænset antal farver, der lægges på, så
naturen og landskabet forvandles gennem lag på lag til en
uomgængelig oplevelse af farver, der skaber formerne.
Landskaber
født af lys
Et af de helt afgørende karaktertræk, der præger
Finn Haves landskabsmalerier, kan formuleres som landskaber der
er født af lys. Han søger igen og igen og igen,
at skildre lyset som den kilde - ja den palet - der bestemmer,
hvordan netop dette landskab ser ud, netop på dette tidspunkt
eller denne årstid. Haves landskaber handler derfor primært,
eller måske udelukkende, om lyset. Handler om hvordan lyset
former vores oplevelser og dermed vores følelser for landskabet.
Hvordan det symbolske billedsprog, vi næsten altid indlæser
i oplevelser af billeder, bliver underkastet naturens egen dimension
på en ny måde. Hvor impressionisterne og Monet ville
male lyset som farve, der arbejder Finn Have med at lade naturens
elementer og selve landskabet som en rytme være defineret
i lyset spejling så motiverne gløder og lever.
Erik
Meistrup, kunstkritiker og forfatter
Et
ikke benytte brudstykke:
Det
betyder, at når han arbejder med det samme landskab over
tid - som det store projekt om Giber Å, så forandres
det hele tiden. Det kan være massivt i sin tyngde som træerne,
poetisk let og flydende som vandet i bækken, melankolsk
og dystert når konturerne er blevet til sorte figurer, fjernt
og derfor filosofisk, som når man stirrer ind i en slags
uendelighed.
|